Att få vara barn och vad vi värdesätter

 

Självklart ska alla få vara barn!
Det är ju den "enkla början" på livets långa lopp..
Men tyvärr, är inte fallet så för alla.
Och vad ÄR "att få vara barn?"
Barns rätt i samhället, ja det är en organisation.
Det är ord, meningar, som står skrivet på papper,
det är ord som folk tar ur sin mun,
det är ett begrepp som folk föreläser om.

But, what are words if you really don't mean them when you say them?

Sträcker man sig utanför I-ländernas gränser så finns det inte många som får vara barn..
De har knappt mat för dagen,
inga kläder,
inget tak över huvudet,
får inte gå i skolan,
dålig sjukvård,
är dagligen vittne till våld, övergrepp och mord,
lever utan mamma, pappa & resten av familjen, på gatan..
tryggheten är långt bort från verkligheten!

Trots detta så ser man ofta glada barn på tvn som dansar, leker och skrattar!
Varför?
Dom har ju inte i närheten av vad vi har?
Materiellt sett alltså..
Men dom har KÄRLEK till varandra!
Det värmer istället för kläderna,
Det mättar lilla magen en liten stund istället för maten,
Det läker såren istället för antibiotika,
Det övervinner det där hemska!

"våld föder våld. kärlek föder kärlek"

Vad värdesätter vi?
Det är så fruktansvärt patetiskt att tänka på vad kravstora vi egentligen är,
vi har det mesta, men när är vi nöjda?
Finns det någon gräns?

Vi har de där miljoner tekniska sakerna,
det där jobbet,
det där huset,
de där nya brösten,
de där hundra olika sorters chipspåsarna att välja på,
det där oändliga vattnet i kranen,
den där dåliga vårdcentralen att gå till,
den där utlandsresan som väntar runt hörnet,
den där nybyggda ishockey arenan,
den där snygga killen/tjejen..
..som vissa människor inte ens kan drömma om!

Vi har värme, kärlek, vänner, familj, hem, jobb, skola och mat!
men jag tror att vi glömmer bort det, alltför ofta!
Vi värdesätter det där materiella mer än det viktigaste i livet - kärlek & trygghet!

Jag menar absolut inte att alla i Sverige har det bra, det är på tok för många som lever i misär, våld och fattigdom!
Det finns närmare oss än vad vi tror.
Det ska inte behöva finnas i ett land där vi har alla möjligheter att leva ett tryggt liv, men det finns!
Jag vill ge en stor stjärna till alla människor som dagligen jobbar mot detta, ni har ett hjärta av guld!

Jag sitter nu på bussen till Oslo,
Jag gick in i ett djup tänk som vanligt och ville skriva om detta som jag faktiskt tänker på dagligen.
Sen fick ja stöllröck (!!) på att jag råkade återställa min iPhone igår!
Hmm, oj vilken kris!
Du lever sa mamma,
jag tänkte efter, ja herregud det gör ja faktiskt, och den där iphonen är ju fan en alltför STOR del av mitt liv! Skärpning!
Därav en liten "vakna till Madde!"

Jag vet att många av er nu tänker,
"jaja, vi kan inte gå runt och tänka sådär, då blir man ju knäpp!"
"vi lever här och inte där"
Det är sant,
Man kan bli knäpp,
Vi lever här och inte där.

Men min dröm är att åka till Afrika 2012 och jobba som volontär på ett barnhem.
Jag vill bidra med det jag kan.
Ge av mig själv och mitt lyxiga liv, till skillnad från deras.
Och hoppas på att man sen kan värdera "de där små sakerna" lite mer här i livet :)

Det kostar pengar att göra detta,
jag får inte en enda krona för att göra detta,
Men det är min stora dröm, och den kommer att gå i uppfyllelse!
Jag vet också att den erfarenheten,
den upplevelsen,
de minnena,
och det man får tillbaka av människorna där,
det är värt mer än massa pengar!

Fokusera på det DU har och det DU kan!


Kärlek / en dröm om Afrika
_____

 

_____

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0