En värld full av liv


Aftonbladet skriver om ett område i Afrika där fattigdom är lika självklart som att vi har ett VISA-kort

Tv 4 nyheterna filmar från en plats i Afrika där svält är lika vanligt som att det här finns ett gatukök på varje torg

På radion berättar de om människor i en Afrikansk by som lämnat jorden på grund av HIV/AIDS lika självklart som att vi får vattenkoppor här
 
Googlar du på Afrika så kommer ordet "bistånd" upp lika snabbt som en liter bensin fylls upp när du tankar bilen

Pratar man om Afrika så tänker nog de flesta precis som media beskriver det

Och visst är det sant
Det är fakta
Det är jordens näst största världsdel
Där bor ca en miljard människor 
Ungefär en miljon människor dör av HIV/AIDS varje år
Och ja, det är världens fattigaste kontinent

I början av detta året satte mig på ett plan som tog mig till den där fattigaste kontinenten
Närmare bestämt,
Afrikas hjärta - Tanzania 

Där möttes jag mycket riktigt av allt detta som för mig tidigare bara varit fakta ur böcker, tidningar och tv-program 

Men nu fick jag se det med mina egna ögon, 
från mitt perspektiv, 
ett helt nytt perspektiv 
Oj oj oj!
 säger jag bara vad det där kamera perspektivet på tv har lurat mig!

Absolut jag kände sorg, medlidande och maktlöshet
Jag fick tårar i ögonen och klumpar i magen
Jag såg misär
Jag grät och ville ibland slå sönder någonting i önskan om att det var orättvisan jag slog sönder och samman!

Men så mycket mer än det jag kände!

Värme
 Kärlek
Glädje
Mod
Styrka
Uppskattning
Gemenskap
Lyckorus
Alla dessa underbara känslor fyllde mig tack vare människor som har egentligen ingenting materiellt sett
som inte har sjukvård
ibland inte mat
många har ingen mamma eller pappa
ingen familj alls i livet
inte ens lite vatten

Men de har så mycket KÄRLEK!

Jag har upplevt samma saker här hemma. 
Men aldrig
Aldrig någonsin på samma sätt
Det är en obeskrivlig känsla

Sverige
 Afrika
Det är skilda världar

Oj vad jag saknar den där andra världen
Med den röda sanden
de proppfulla bussarna
skumpiga vägarna 
friska luften
vackra stjärnhimlen 
sången
 dansen 
de omtänksamma människorna 
starka barnen 
modiga mammorna
de där oerhört vackra ögonen
afrohåret
kritvita leendena 
ljusa handflatorna
 all den kärlek, värme och glädje!

Åh som jag saknar den, 
Världen full av liv!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0