Droppen som gör att bägaren rinner över


Man ska aldrig behandla någon annan illa.
Man ska inte heller förödmjuka någon, eller du kan kalla det förolämpa om du vill.

Ibland finns det människor som du har eller har haft i din närhet som går över gränsen,
som inte vet när man går in och rispar på någon annans hjärta.
som inte ens är i närheten av veta när man spottar på någon som nyss har ramlat omkull...

Efter många tankar, funderingar och känslor så skrev jag ett brev till en människa som klivit över en gräns och därmed sårat en av mina käraste.
Det är ett brev som jag inte vill ha svar på överhuvudtaget.
Det enda jag hoppas på är att personen i fråga någon gång kommer förstå att man inte kan trampa på andra för att själv ta sig förbi, fram eller högre upp.


Egentligen är det väl inte en såkallad offentlig handling,

men jag tror att många kan känna igen sig eller kanske känna med mig.
Men framförallt så tycker jag själv att det mesta som står skrivet är något som vi alla borde tänka på lite oftare och mer.

_____

När jag tänker på dig så bubblar det inom mig.
Det är så mycket jag vill säga och framförallt så otroligt mycket jag funderar över.
Egentligen så varken borde eller vill jag inte lägga min dyrbara tid här i livet på dig,
men jag har lovat mig själv att aldrig bara stå och se på när orättvisan tar överhanden.
Hur kunde du bli så himla duktig på allt?
Hur kan man vara så otroligt omtyckt som du säger att du är?
Hur kan du ha hunnit med alla meriter som du har gjort här i livet?
IMPONERANDE!
Om du får säga det själv så är du psykolog, psykiatrier, psykoterapeut, läkare, en otroligt förstående människa och expert på det mesta.
Kalla dig själv vad du vill.
För mig är du en av de absolut minst förstående och psykologiska,
även den mest ytliga människan jag har mött.
Att behandla människor som man själv vill bli behandlad,
Att inte fokusera på materiella ting och Att ingen är perfekt.
De viktiga delarna har du bevisat för mig gång på gång att du har missat.
Allt detta, hela brevets innehåll skriver jag ner,rakt från mitt eget hjärta, mitt eget ❤
Jag hoppas för din egen och din omgivnings skull att du en dag inser vad som är viktigt här i livet,
Att den där oerhört dyrbara ringen, koftan, servicen eller whiskyn är inte värd någonting när en av dina närmaste vänner tvingas lämna jorden på grund av ett rattfyllo,
Det där glimrande topp-diplomet som pryder väggen och visar hur duktig du är,
det når aldrig upp mot känslan att kunna vara stolt över något som någon annan har lyckats med.
Alla meriter, upplevelser och det där som du har gjort bättre än alla andra och mer än de flesta,
det är ingenting mot att våga tro på någon annan.
Att prata illa om människor eller gå bakom ryggen på någon,
det kan aldrig vara bättre än att ha en äkta vän vid sin sida!
Innan det är för sent.
Tänk om. Gör om.
Gör ett försök att göra rätt.
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
Öppna ögonen.
Fokusera på det som är viktigt här i livet.
Försök att inte alltid bräcka alla andra.
Var en fin medmänniska. Pålitlig.
Och framförallt, våga stå upp för dina åsikter, öga mot öga. Var ärlig.
Sist av allt.
Vill du prata om, med eller till mig och min familj, kom ihåg, vi är inte osynliga, inte stumma, inte döva.
Vi finns, vi kan svara för oss, vi hör och vi har ett hjärta som lyssnar och förstår.
Så varsågod, du är varmt välkommen, men inte som en vän,
utan som ett försök att visa att du faktiskt kan vara en medmänniska,
att du faktiskt har ett levande hjärta.

Lycka till, Madelene.

_____

Vad är viktigast, hur chokladen smakar, hur mycket den kostar eller hur den ser ut?
Madelene

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0